Proiecte interne

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

2023 - 2024

ACTIVITATE – ȘCOALA GIMNAZIALĂ CU CLS. I-VIII PÂRJOL

În data de 24.04.2024 începând cu ora 10.00 la Școala Gimnazială cu clasele I-VIII Pustiana, din satul Pârjol, comuna Pustiana, județul Bacău, a avut loc activitatea legată de  Identificarea unor tehnici de autoreglare emoțională și comportamentală în situații cu potențial generator de violență, beneficiarii fiind elevii claselor IV-VII, prin inițiativa și  facilitarea doamnei profesor pentru învățământul primar Loredana BILIBOC, activitate susținută de către psiholog UBc, Daniela ANTON din cadrul Departamentului de Consiliere Profesională.

Elevii prezenți și cadrele didactice care i-au însoțit au fost direcționați spre însușirea și aplicarea unor instrumente utile și la îndemână pe care aceștia să le aibă atunci când simt că ajung într-un moment cu potențial de violență, indiferent de forma sa de manifestare (fizică, verbală, emoțională) precum: tehnica semaforul emoțiilor, a respirației profunde, recomandarea fiind aceea de a le folosi încă din contextele de viață în care ne simțim securizați din punct de vedere emoțional și încă suntem în punctul de a emite răspunsuri comportamentale care au la bază partea rațională a creierului și nu cea emoțională.

În partea de final elevii prezenți au fost invitați să își contureze activarea unor scenarii care să le fie de folos în situația în care aceștia ar putea fi în mod direct victime ale unor forme de manifestare ale violenței, sau în mod indirect prin asistarea situațională și cum să intervină în astfel de contexte, persoanele de care pot solicita ajutor.

Loredana BILIBOC, profesor pentru învățământul primar: „Aproape zilnic au loc în școală acte de violență. Uneori rămân fără resurse și unii dintre noi nu mai știm cum să le gestionăm. Iar toate acestea personal îmi afectează cursul firesc al orelor de curs. Întâlnirea de astăzi a fost atât de utilă în contextul actual. Prin folosirea analogiei cu semaforul elevii au reușit să identifice cu ușurință modalități prin care pot atenua din impactul emoțiilor și a reacțiilor pe care le putea avea în fața unor comportamente violente.

Am învățat tehnici de autoreglare pe care le putem aplica în momente de criză, mai ales în fața unor emoții intense, precum cea a furiei. În final, una dintre conștientizările valoroase a fost aceea că noi suntem singurii responsabili de reacțiile și gestionarea emoțiilor noastre”.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

ACTIVITATE COLEGIUL NAȚIONAL „VASILE ALECSANDRI” BACĂU

În data de 18.04.2024 începând cu ora 10.00 la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Bacău, a avut loc activitatea legată de  gestionarea emoțiilor legate de presiunea examenelor, beneficiarii fiind elevii a două clase a XII-a: clasa a XII-a G și clasa a XII-a A, prin inițiativa și  facilitarea doamnei profesor de limba și literatura română Dana-Elena POPA, activitate susținută de către psiholog UBc, Daniela ANTON din cadrul Departamentului de Consiliere Profesională.

În prima parte au fost identificați factori de natură externă precum și cei de natură internă care pot amplifica perioada specifică de dinaintea examenelor, având în vedere semnificația acestui examen și consecințele. Liceenii au fost invitați să își reactualizeze alte situații de examinare, competiții la care au participat și să exemplifice emoțiile care au însoțit aceste momente generatoare de stres, anxietate în rândul acestora.. A fost normalizat faptul că într-un anumit dozaj/ grad de intensitate acestea sunt firești, ele având un rol stimulator și activator.

Elementul de noutate al acestui an a fost susținerea unui număr mai mare de simulări, acesta putând reprezenta un element ajutător de verificare/ a progresului, dar, pe de altă parte un factor în plus de presiune. Recomandarea în acest sens a fost de recadrare cognitivă, adaptabilitate și cultivare a rezilienței.

În plus, au fost identificate o serie de instrumente utile și la îndemână pe care tinerii să le aibă atunci când simt că ajung într-un moment de suprasolicitare intelectuală, factori precum: integrarea în programul lor zilnic și a unui moment de relaxare, (re)activarea motivației intrinseci, realizarea unei activități fizice, menținerea unei minime rețele de suport social (persoane semnificative), apelarea la un specialist din zona sănătății emoționale și mintale, conștientizarea acelor factori de personalitate care pot reprezenta elemente ajutătoare sau inhibatoare conform modelului Big FIVE, o mai bună capacitate de organizare.

Totodată a fost evidențiată și importanța deconectării de la internet/ rețelele de socializare, conștientizării consumului limitat și riscurile asociate consumului nelimitat (agitație, scăderea capacității de concentrare, ceață cognitivă, limitare a memoriei de lucru), strategii care pot fi inițiate în acest moment semnificativ din etapa premergătoare susținerii examenului de bacalaureat.

În partea de final liceenii au fost invitați să își contureze activarea scenariului mintal de reușită, având în background: efortul intelectual investit pe parcursul celor 4 ani de formare, încrederea în sine, auto-eficacitatea și satisfacția trăirii acestei reușite semnificative.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Comunicat „SuperProf, cariera mea didactică”, ediția a XII-a

Marți, 09.04.2024, în sala D215, corpul D începând cu ora 15.00, a avut loc a XII-a ediție a proiectului „SuperProf, cariera mea didactică” derulat de Departamentul de Consiliere Profesională (DCP) în colaborare cu Departamentul de Pregătire a Personalului Didactic, Facultatea de Științe și Facultatea de Litere. La eveniment au participat peste 90 de studenți care se pregătesc pentru o viitoare carieră didactică, reprezentanți ai ISJ Bacău, reprezentanți ai angajatorilor, absolvenți și cadre didactice din universitate.

Evenimentul a fost deschis și moderat de către  directorul D.C.P., prof. univ. dr. Mihaela-Venera COJOCARIU, salutând prezența invitaților: inspector școlar pentru managementul resurselor umane al ISJ Bacău, prof. Cora-Mariana NECHITA, inspector școlar pentru managementul resurselor umane al ISJ Bacău, prof. Mariana ȘTEFAN, director grădinița Benthal Bacău, profesor învățământul preșcolar Lenuța PĂDUARU, director coordonator Centrul Fas TracKids Bacău Cornel BORZA, Teodora-Georgiana CRISTIAN, masterand SIE, anul I, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Lipova, Bacău și Mihaela PATRON, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială „Smaranda Apostoleanu” Colonești, Bacău.

Partea de prezentare a reglementărilor legislative a fost asigurată prin intermediul doamnelor inspector școlar pentru managementul resurselor umane, prof. Cora-Mariana NECHITA și prof. Mariana ȘTEFAN. Au fost precizate aspectele cele mai importante legate de startul în cariera didactică (sesiunea de titularizare iulie 2024 pentru ocuparea prin concurs național a posturilor didactice din învățământul preuniversitar) precum și pentru examenul de definitivat. Studenții participanți au fost direcționați în mod direct prin accesarea de către invitate a site-ului ISJ către informațiile necesare precum: graficul perioadei de desfășurare a concursului, cele două probe (inspecția la clasă și concursul scris), programe școlare și metodologii, modalitatea de obținere a unui post de profesor în cadrul instituțiilor de învățământ, pașii punctuali pe care studenții absolvenți trebuie să îi urmeze pentru susținerea examenului de titularizare, locul publicării repartizării mediilor și recomandarea urmăririi site-ului ISJ (http://www.isjbacau.ro/, la secțiunea „Mobilitatea personalului didactic 2024-2025” unde studenții pot găsi informațiile necesare actualizate. Pentru informații suplimentare inspectorii invitați și-au anunțat disponibilitatea de a oferi informațiile necesare și direct la sediul ISJ Bacău.

Profesor pentru învățământul preșcolar Lenuța PĂDURARU, în calitate de director al grădiniței Benthal Bacău, a prezentat informații utile despre oferta educațională a unității de învățământ private pe care o gestionează, valorile profesionale cheie ale colectivului (implicare, profesionalizare și dăruire) și precizări în ceea ce privește acordarea avizului unității de învățământ în vederea participării absolvenților la examenul de titularizare.

Cornel BORZA, în calitate de director coordonator Centrul Fas TracKids Bacău, a prezentat studenților participanți dubla oportunitate a centrului de  a veni în sprijinul acestora ca viitori profesori prin efectuarea unor stagii de practică, și în calitate de viitori părinți prin intermediul unor cursuri de formare specifice educației non-formale, pentru asigurarea unei dezvoltării armonioase a copiilor.

Masteranda în anul I în cadrul programului Strategii IE, absolventă a programului de licență  Pedagogia....IPP 2023, Teodora-Georgiana CRISTIAN, profesor pentru învățământul primar la  Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Lipova, Bacău, a împărtășit din experiența ei la sesiunea de titularizare din anul 2023, recomandând colegilor din anii terminali anagajarea unui program de pregătire temeinică, din timp, logică și structurată pentru participarea la concursul național de titularizare. De asemenea, au fost evidențiate unele particularități și provocări specifice ale activității didactice din primul an de carieră, desfășurată în învățământului din mediul rural și a claselor de tip simultan.

Mihaela PATRON, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială „Smaranda Apostoleanu” Colonești, Bacău, a împărtășit de asemenea din satisfacțiile și provocările întâmpinate, evidențiind colaborarea armonioasă dintre cadrele didactice din școala unde s-a titularizat, componenta managerială  și părinți, rezultatele neîntârziind să apară chiar și în primul an de activitate profesională.

Ca și în ceilalți ani, studenții au putut dialoga direct cu reprezentanții ISJ  Bacău și afla direct de la sursă cele mai noi și corecte informații privind organizarea concursului național de ocupare a posturilor/ catedrelor didactice și adresa întrebări punctuale, având și ocazia de a primi răspunsuri din partea reprezentanților ISJ Bacău și a celorlalți invitați.

La finalul întâlnirii prof. univ. dr. Mihaela-Venera COJOCARIUa mulțumit invitaților, studenților, și absolvenților urându-le succes în activitățile de pregătire pentru debutul în cariera didactică și în formarea lor profesională continuă.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău
Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

„Întâlniri cu...TÂLC”, Bucură-te de feminitate, educație pentru sănătate, ediția a XV-a      

Marți, 26 martie 2024, începând cu ora 13:00 în sala D215, corpul D, a avut loc proiectul „Întâlniri cu...TÂLC”, Bucură-te de feminitate: educație pentru sănătate, eveniment aflat la ediția a XV - a. Acesta a fost organizat de Departamentul de Consiliere Profesională, invitata acestei ediții fiind dr. medic primar obstetrică-ginecologie Anca DOCIU.

Evenimentul s-a bucurat de prezența a aproximativ 45 de studente participante din cadrul Facultății de Litere, programul de studii Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar anul I, II și III.

Evenimentul a fost deschis de către psiholog UBc Daniela ANTON care a motivat importanța abordării holistice a sănătății în toate dimensiunile acesteia, rolul prevenției și a introdus invitata, doamna doctor Anca DOCIU, menționând principalele repere educaționale și profesionale în formarea acesteia.

În prima parte a întâlnirii, invitata a prezentat participantelor informații de bază despre cele mai comune subiecte din domeniul în care activează: infecțiile genitale, metodele contraceptive, indicatori ai stării de bine din punct de vedere ginecologic, consultațiile necesare recomandate pentru prevenția sau tratarea anumitor afecțiuni genitale, pregătirea pentru consultul ginecologic, experiența nașterii și a vieții de mamă, formarea și dezvoltarea embrionului/fătului, vârsta optimă la care din punct de vedere medical tinerele femei pot deveni mame, pregătirea medicală și psihologică în acest sens, patologia sânului.

În a doua parte a întâlnirii studentele au avut ocazia de a adresa întrebări cu privire la aspecte de interes pentru ele sau pentru a obține informații suplimentare cu privire la aspecte medicale din zona de specialitate a dnei doctor.

În partea de final a fost realizată „sinteza” acestei „Întâlniri cu…TÂLC”, de către psiholog Daniela ANTON care a evidențiat rolul prevenției și al informării, al cultivării comportamentelor sănătoase de adresabilitate către specialiștii din domeniul sănătății chiar și atunci când aparent, suntem într-o stare bună de funcționare.

Mădălina ANTOCHI, studentă în anul I, programul de studii Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Facultatea de Litere: „Întâlnirea a fost informativă și captivantă, abordând teme precum prevenirea și tratarea afecțiunilor ginecologice, metodele contraceptive disponibile și potențialele lor efecte secundare, precum și factorii care influențează sănătatea reproductivă. Am avut oportunitatea de a adresa întrebări și de a înțelege mai bine importanța monitorizării sănătății reproductive. Întâlnirea a fost un prilej excelent de îmvățare și schimb de informații, de conștientizare a rolului prevenției în menținerea unei stări optime de sănătate”.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău
Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Iubirea între vis și realitate. Prietenia vs. Iubirea

În data de 07.03.2024, la ora 15:00, la cererea studenților, sub directa coordonare a dnei psiholog Doina PASCAL și în colaborare cu Liga Studențească (care au elaborat posterul și au pus la dispoziție sala BP53), s-a desfășurat evenimentul (workshop-ul) Iubirea între vis și realitate. Prietenia vs. Iubirea”, aflat la cea de-a IX-a ediție.

La această activitate, realizată față în față, au participat un număr de 25 de studenți de la toate facultățile, programele de studii (nivel licență și master) și din toți anii de studii.

În cadrul acestei activități de consiliere psihologică de grup, după definirea conceptelor fundamentale utilizate în dezbatere, prin discuțiile directe purtate s-au formulat răspunsuri la o serie de întrebări de interes general, referitoare la următoarele aspecte:  Ce este prietenia?, Dar iubirea romantică?, Prin ce se deosebește prietenia de iubirea romantică? Ce sunt relațiile sănătoase și ce importanță au în viața noastră?, Ce sunt relațiile toxice?, De ce ajungem să trăim în relații toxice și de ce unele persoane rămân în acestea?, Ce metode putem aplica atunci când sentimentul de iubire se estompează ? etc.

De asemenea, au fost prezenta o serie de exemple din viața personală a participanților, care au fost supuse analizei/dezbaterii în ideea identificării unor soluții posibile care ar putea fi aplicate cu succes în cazurile respective. 

Evenimentul s-a finalizat cu prezentarea unor concluzii, lecții de viață, iar cei care și-au exprimat dorința de a continua discuția pe această temă, au fost programați în vederea realizării unor întâlniri individuale în cadrul ședințelor de consiliere.

Elena-Corina RĂCILĂ, studentăla Facultatea de Litere, programul de studii CRP, anul III, referitor la această activitate a precizat: „Aș dori să las un feedback în ceea ce privește evenimentul de astăzi. Din punctul meu de vedere fost o întâlnire plăcută, interesantă, din care am avut ce să învățăm. Am aflat lucruri noi, pe care le-am dezbătut împreună cu colegii sub directa coordonare a dnei psiholog. Mă bucur că am participat la eveniment și sunt recunoscătoare pentru informațiile pe care le-am căpătat. Vă mulțumesc frumos pentru realizarea acestei întâlniri și sper să se mai facă multe altele!”.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău
Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Workshop-ul „Factori subiectivi ai stării de bine”, ediția I

În data de 25.01.2024, începând cu ora 13:30, pe platforma Microsoft Teams , psiholog Daniela ANTON în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău a susținut workshop-ul „„Factori subiectivi ai stării de bine”, ediția I”.

Workshop-ul s-a bucurat de prezența a 75 de studenți de la programele de studii „Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, anul I și Terapie Ocupațională, alături de lector univ. dr. Viorel ROBU.

În prima parte a întâlnirii a fost realizată prezentarea unui cadru conceptual al stării de bine, după care a urmat exemplificarea unor factori atât de natură internă cât și externă care pot infuența în mod semnificativ starea subiectivă de bine, în acord cu literatura de specialitate: extraversiunea, stima de sine, locul controlului, optimismul, faptul de a avea și a îndeplini scopuri în viață, vârsta, genul biologic, resursele financiare, educația, cultura.

În plus, au fost enumerate acțiuni pe termen scurt, mediu și lung care pot îmbunătăți starea subiectivă de bine, cele mai persistente dintre acestea fiind: modificările în stilul de viață și utilizarea mai intensă a cauzelor fericirii, activitățile plăcute de timp liber, resursele financiare, educația, credința și nu în ultimul rând formularea și urmărirea realizării de obiective relevante pentru valorile și credințele persoanei.

Andreea VLASIE, studentă în anul III la programul de studii „Pedagogia învățământului primar și preșcolar”, din cadrul Facultății de Litere:

„Workshop-ul – Factori subiectivi ai stării de bine” a contribuit la o autentică trăire subiectivă de bine pentru mine. Ne-au fost prezentate câteva concepte teoretice pentru a ne introduce în universul subiectului de discuție, după care am aflat care sunt factorii care ne pot influența starea subiectivă de bine. În plus, am putut exemplifica din experiența noastră de viață, iar spre final d-na psiholog ne-a pus la dispoziție un chestionar care evaluează starea de fericire. (Oxford Happiness Questionnaire). A fost un workshop atractiv, cu informații utile și necesare”.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Ianuarie 2024

În data de 17.01.2024, la ora 15:00, sub directa coordonare a dnei psiholog Doina PASCAL, s-a desfășurat evenimentul (workshop-ul) Cum să înveți eficient ?. Managementul timpului”, aflat la cea de-a V-a ediție.

La această activitate, realizată pe platforma Teams (on-line), au participat un număr de 25 de studenți de la toate facultățile, programele de studii (nivel licență și master) și din toți anii de studii.

 În cadrul acestei activități de consiliere psihologică de grup, după definirea conceptelor fundamentale utilizate în dezbatere, prin discuțiile directe purtate s-au formulat răspunsuri la o serie de întrebări de interes, referitoare la următoarele aspecte: cum putem să ne identificăm propriile vulnerabilități și limite implicate în procesul de învățare, stilul personal de învățare eficientă, cum am putem să ne creștem motivația intrinsecă în procesul de învățare și să ne îmbunătățim performanțele academice prin mai buna gestionare a timpului.  De asemenea, au fost prezenta o serie de strategii, metode și tehnici eficiente de învățare rapidă, de managementul timpului destinat învățării.

Evenimentul s-a finalizat cu prezentarea, aplicarea și interpretarea unui Chestionar de identificare a stilurilor senzoriale de învățare, iar cei care și-au exprimat dorința de a continua discuția pe această temă, au fost programați în vederea realizării unor întâlniri individuale în cadrul ședințelor de consiliere.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Activitatea „Surse ale autocunoașterii”, Colegiul „Mihai Eminescu”, 19.12.2023

Marți, 19.12.2023, începând cu ora 10:00 psiholog Daniela ANTON în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a dat curs invitației doamnei profesor Elena-Loredana CERNAT de la Colegiul „Mihai Eminescu” din Bacău, clasa a IX-E, profilul „Științe sociale” pentru dezbaterea tematicii asociate procesului de autocunoaștere, adolescența fiind caracterizată în sine printr-o criză a identității, urmată de o definire și cristalizare a acesteia.

Prezentarea se înscrie în rândul promovării conceptului de „Psihoeducație” care își propune să aducă un plus de claritate și conștientizare în ceea ce privește sursele de informare care ar trebui să alimenteze conturarea unei imagini de sine realiste, din surse avizate și semnificative pentru tânărul în formare.

În partea de început ca și exercițiu de spargere a gheții a fost propusă aplicația „Fereastra lui Johari”, care a fost lucrată în grupuri de câte doi elevi. având ca sarcină identificarea celor mai reprezentative caracteristici/trăsături de personalitate pe care în acest moment de dezvoltare umană le percepe la propria persoană. Aplicația a fost lucrată în ambele sensuri, celălalt membru din diadă, fiind oglinda celuilalt. Astfel, elevii prezenți au experimentat pe rând emoția de surpriză, noutate, confirmare a ceea ce știau deja despre ei.

Una dintre conștientizările cele mai importante a fost aceea că, uneori, prinși în rutinele vieții cotidiene și a unor scheme cognitive, uităm anumite aspecte despre noi, contextul creat fiind unul de reamintire și evidențiere a celor mai importante calități deținute în acest moment de către elevi.

În plus, a fost evidențiat rolul și contribuția persoanelor semnificative (părinți, prieteni, profesori), ca și surse care alimentează procesul de autocunoaștere Formarea unei imagini de sine realiste şi a unei stime de sine ridicate depinde în primul rând de atitudinea celor din jur, a celorlalți semnificativi, a modelelor care sunt promovate. Ei sunt cei care prin cuvintele, comportamentele, reacţiile lor oferă o “oglindă”, în care se reflectă comportamentele adolescenților şi prin intermediul cărora aceștia încep să își construiască propria imagine.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Comunicat proiectul social-umanitar „Împreună în bucuria dăruirii”, ediția a XVII-a

Și în acest an, Departamentul de Consiliere Profesională al Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, împreună cu spiridușii studenți, ajutoarele lui Moș Crăciun, au derulat în perioada 25.11-14.12.2023 cea de-a XVII-a ediție a proiectului „Împreună în bucuria dăruirii”. Beneficiarii proiectului, identificați cu ajutorul unor mediatori școlari, studenți ai programelor de studii din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău sub coordonarea prof. univ. dr. Venera-Mihaela COJOCARIU și conf. univ. dr. Gabriel MAREȘ, au fost 105 copii de la Școala Gimnazială „Mihail Andrei” din Buhuși, din clasele pregătitoare – a VI-a. Cu dorința de a face o schimbare pozitivă în comunitatea acestora, peste 100 de studenți au devenit mesagerii lui Moș Crăciun pentru fiecare copil din grupul țintă.

Au fost săptămâni de planificare și mobilizare, în care, după primirea scrisorilor pe care copiii le-au trimis Moșului, ajutoarele acestuia au pregătit cadourile. Cu ajutorul altor studenți, deveniți sponsori ai Moșului, pachetele au fost completate cu dulciuri, fructe, obiecte de igienă personală, jocuri și cărți iar rezultatele au fost de-a dreptul uimitoare.

În data de 15 decembrie 2023, holul școlii a fost transformat într-un tărâm al bucuriei și al căldurii. Cadourile, ambalate cu grijă, așteptau nerăbdătoare să fie dăruite. Când ajutoarele Moșului au împărțit darurile, atmosfera s-a umplut de emoție. Bucuria din ochii acestor copii era contagioasă. Fiecare jucărie, fiecare carte sau fiecare piesă de îmbrăcăminte nouă aducea un zâmbet pe fețele lor. A fost un moment deosebit de emoționant pentru toți cei implicați. Întâlnirea s-a încheiat cu un program de colinde pregătit de copiii vizitați de Moș. Studenții au reușit să ofere nu doar cadouri, ci și să aducă speranță plus un strop de bucurie în viețile acestor copii. Întregul eveniment a fost un exemplu al puterii comunității și al capacității pe care oamenii o au de a face schimbări pozitive atunci când se unesc într-un scop comun.

 În această zi specială, ne-am reamintit că magia Crăciunului nu constă doar în a primi, ci, mai ales, în a dărui. Fiecare gest de generozitate poate face diferența în viața cuiva și fiecare copil merită să simtă că este iubit și apreciat tot timpul și, în special în timpul sărbătorilor.

A consemnat Mădălina ANTOCHI, studentă anul I P.I.P.P., Facultatea de Litere

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău
Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Activitate Biblioteca Județeană, 12.12.2023

În Sala Multimedia a Bibliotecii Județene „Costache Sturdza” Bacău, a avut loc a X-a ediție a clubului de lectură - „Nosce te ipsum”, invitat fiind psihologul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, Daniela ANTON. Beneficiarii au fost 21 elevi de clasele a IX-a și a X-a din cadrul Colegiului Național „Vasile Alecsandri” din Bacău, coordonați de doamna profesoară Călina STROE.

Activitatea a debutat cu un tur de familiarizare al elevilor în cadrul Compartimentului de Împrumut la Domiciliu. În prima parte a activității, Diana MANAFU, inițiatoarea clubului de lectură, a realizat o prezentare sinteză a cărții „Călugărul care și-a vândut Ferrari-ul”, de Robin S. Sharma, best- seller la nivel internațional, o impresionantă fabulă spirituală despre împlinirea visurilor și a destinului propriu.

Cartea selectată a constituit pentru adolescenții prezenți un model de inspirație și de reflecție prin bogăția de metode și tehnici de lucru în zona dezoltării și a optimizării personale. Au fost expuse cu exemple concrete din viața cotidiană și provocările adolescenților, rând pe rând, „Cele 10 ritualuri ale unei vieți vibrante”: ritualul solitudinii, al trupului, al hranei vii, al cunoașterii abundente, al reflecției personale, al trezirii devreme, al muzicii, al cuvântului vorbit, al caracterului congruent, și cel al simplității.

De asemenea, elevii au prezentat păreri cu privire la modul în care această colecție prețioasă în materie de optimizare personală i-a impactat, demonstrând un nivel de implicare profund în extragerea celor mai importante mesaje motivaționale.

Prin intermediul conținutului cărții au fost realizate conexiuni cu trăsături de personalitate care pot fi exersate și șlefuite în acest interval de dezvoltare și anume voința și auto-disciplina și rolul acestora în realizarea obiectivelor și a scopurilor. În plus, a fost extras un citat reprezentativ despre importanța lecturii și caracterul formator al acesteia: „Citește regulat. Cititul timp de treizeci de minute pe zi va face minuni pentru tine. Dar trebuie să te atenționez. Nu citi chiar orice. Trebuie să fii foarte selectiv cu ceea ce aduci în grădina luxuriantă a minții tale. Trebuie să fie imens de hrănitor. Citește ceva care să-ți optimizeze ființa și calitatea vieții”.

La final, invitata acestei ediții a subliniat importanța stabilirii unor scopuri și obiective și pentru această etapă de dezvoltare corelată cu bucuria sentimentului devenirii și al expansiunii.

https://www.desteptarea.ro/a-x-a-editie-a-clubului-de-lectura-nosce-te-ipsum/

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Comunicat Proiectul „Întâlniri cu...TÂLC”, ediția a XIV-a, 21.11.2023

Marți, 21 noiembrie 2023, începând cu ora 13:30, a avut loc proiectul „Întâlniri cu...TÂLC”, Cooperare prin sinergie: 1+1=3 sau mai mult, eveniment aflat la ediția a XIV - a. Acesta a fost organizat de Departamentul de Consiliere Profesională în parteneriat cu ISJ Neamț – Departamentul pentru Curriculum și Inspecție Școlară și Grădinița cu Program Prelungit „Crai Nou” din Bacău, structură a Școlii Gimnaziale „Mihail Sadoveanu” din Bacău.  

Evenimentul s-a bucurat de prezența a aproximativ 120 de participanți reunind deopotrivă studenți, din cadrul Facultății de Litere, programul de studii Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar (anul I), precum și cadre didactice din județul Neamț sub coordonarea doamnei inspector general adjunct al ISJ Neamț, prof. Ana SOCEA. Evenimentul a fost deschis de către prof.univ.dr. Venera-Mihaela COJOCARIU care a salutat și facilitat prezența celor trei instituții de învățământ în acest format, dorindu-se a fi o abordare educațională într-o viziune holistă și emoțională nu doar rațională.

În prima parte au fost prezentate câteva aspecte semnificative cu privire la proiectul „Cele 7 obișnuințe ale copiilor fericiți”, conceput ca un program de parenting, fiind inspirat din cartea cu același nume a autorului Sean Covey. Fiecare dintre cele 7 povești  este transpusă în scenă într-un mod inovativ ilustrând o valoare și o trăsătură morală, componente cheie pentru o educație de calitate în viața preșcolarilor dar și a adulților părinți deopotrivă. Inițiatoarea proiectului este Alina POPOVICI, profesor pentru învățământul preșcolar, alături de întreg colectivul de colege din cadrul unității de învățământ.

Astfel, într-o atmosferă încărcată de curiozitate epistemică a fost pusă în scenă povestea „Bursucii cei mari și răi”, care a ilustrat într-un mod inedit și reprezentativ prețuirea diferențelor, forța grupului de a face mai mult și mai bine, rolul liderului în cadrul unui grup, despre relaționarea echilibrată și în sens pozitiv plecând și respectând premisa faptului că fiecare persoană reprezintă o valoare în sine, amplificată în cadrul unui grup.

Fiecare din seria de micro-activități concepute precum „Jocul muzical”, „Metafora corpului”, „Salata de fructe” au evidențiat dictonul „unității în diversitate” și conceptul cheie din cadrul acestei activități, SINERGIA.

În partea de final a fost realizată „sinteza” acestei „Întâlniri cu...TÂLC”, de către doamna inspector ISJ Neamț, Ana SOCEA a felicitat întregul colectiv de cadre didactice implicate și mai ales, modalitatea inovativă de adaptare curriculară și extracurriculară la nevoile unor generații noi, de a ajunge la sufletul copiilor, apreciind activitateaca pe un exemplu de bună practică pentru întreaga comunitate, copii, părinți și cadre didactice. 

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău
Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Activitate Colegiul Pedagogic

În data de 15.11.2023, începând cu ora 09.00 prin intermediul Asociației „Mai buni pentru natură”,  a avut loc primul atelier de lucru din cadrul proiectului, beneficiarii acestuia fiind clasa a XI-a G din cadrul Colegiului Național Pedagogic „Ștefan cel Mare” din Bacău.

Proiectul a fost desemnat în luna iulie 2023 ca fiind câștigător din cadrul programului Start ONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act For Tomorrow.

 Primul atelier de lucru a fost susținut de către psiholog Daniela ANTON din cadrul Universității „Vasile Alecsandri”, Departamentul de Consiliere Profesională reprezentând componenta de consiliere în carieră.

Indecizia în carieră reprezintă una dintre principalele probleme din domeniul psihologiei vocaționale. Activitatea a debutat printr-o aplicație intitulată „Lumea profesiilor”, prin care într-un interval de 10 minute elevii au lucrat în grupe de câte 2, în baza unei distribuții aleatorie a unor cartonașe care ilustrau diferite profesii, un set de 4 criterii care trebuiau urmărite (minimum 3 trăsături de personalitate, informații generale despre profesie, mituri asociate  și studiile necesare pentru a profesa).

Ulterior, 4 dintre grupurile formate și-au prezentat  „tabloul general” al fiecărei profesii, fiind evidențiată importanța de a intra în contact cu ceea ce presupune o anumită profesie în mod detaliat și realist.

Dat fiind faptul că decizia de carieră și alegerea specializării și a facultății pe care o vor urma este în construcție, elevilor le-a fost prezentat și conceptul de profesiogramă, structura acesteia și rolul în procesul de consiliere în carieră.

În partea de final, elevii au fost invitați să completeze un chestionar privind identificarea factorilor în ceea ce privește dificultățile de decizie în carieră, rezultate care vor fi discutate în cadrul ultimului atelier de lucru. Elevii au fost receptivi, s-au implicat în realizarea sarcinii de lucru, fiind totodată deschiși și în ideea de a împărtăși și expune în fața colegilor.

Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău
Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

Conferința Națională - Construiește-ți viitorul! Strategii și resurse pentru orientarea în carieră în mediul universitar

La Universitatea din Craiova s-a desfăşurat în perioada 2 - 4 noiembrie 2023 a doua ediţie a Conferinței Naționale ,,Construiește-ți viitorul! Strategii și resurse pentru orientarea în carieră în mediul universitar”. Conferinţa a fost organizată de Universitatea din Craiova, prin Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră, în parteneriat cu Universitatea din București, prin Departamentul de Consiliere și Orientare pentru Carieră.

Consilierea în carieră este foarte importantă pentru tineri în scopul integrării mai ușoare și mai rapide pe piața muncii, în acest sens peste 40 de specialiști în consiliere și orientare în carieră din ţară au participat la acest eveniment, din toate centrele universitare, printre care și Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, reprezentată de către psiholog Doina PASCAL, din cadrul Departamentului de Consiliere Profesională. Alături de reprezentanții universităților au mai participat și miniştri secretari de stat Bogdan-Eduard Simcea (Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene), Mădălin-Cristian Vasilcoiu (Ministerul Muncii și Solidarității), Mihaela Rusu consilier, secretar de stat  (Ministerul Educației), precum și Președintele ANOSR - Oana-Alexandra Țânțar și Andreea Brăguță - Președintele Convenției Organizațiilor Studențești.

În cadrul evenimentului fiecare reprezentant participant a luat cuvântul în scopul realizării unui schimb de bune practici. Totodată, s-a discutat despre noile tendințe în domeniul consilierii,  dezvoltarea de programe și servicii de consiliere și orientare în carieră, necesitatea realizării abgradării metodologiei de organizare și desfășurare a activităților specifice centrelor în raport cu noua realitate social-politică și de manifestare a sănătății mentale  (creșterea numărului de studenți cu nevoi speciale și cu probleme de sănătate mentală).

Evenimentul s-a încheiat cu precizarea referitoare la redactarea în viitorul apropiat a unui Newsletter și realizarea unei întâlniri a reprezentanților centrelor universitare în vederea întocmirii unui document oficial cu referire la o nouă metodologie a centrelor de carieră, ce urmează a fi înaintat Ministerului Educației.

https://tvr-craiova.ro/stiri/construieste-ti-viitorul/