CONFERINȚA „STRATEGII PENTRU LUCRUL ȘI INCLUZIUNEA COPIILOR CU CERINȚE EDUCATIVE SPECIALE”

Joi, 15 decembrie 2022, începând cu ora 15.00, a avut loc în Aula Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău Conferința Maraton (Întrebări și răspunsuri) „Strategii pentru lucrul și incluziunea copiilor cu cerințe educative speciale”.

Aceasta a fost organizată de către Departamentul de Pregătire a Personalului Didactic în colaborare cu Departamentul de Consiliere Profesională avându-i ca inițiatori pe lector univ. dr. Viorel ROBU, psiholog specialist în psihologie educațională și psiholog Daniela ANTON în cadrul departamentului, psihoterapeut integrativ în formare.

  Invitata și susținătoarea conferenței a fost Camelia BRAGA, psiholog, psiholog specialist psihopedagogie specială, supervizor în cadrul Colegiului Psihologilor Români.Conferința a fost deschisă de către psiholog Daniela ANTON subliniind faptul că conferința a fost concepută ca o oportunitate în sprijinul nevoii de a gestiona din punct de vedere psiho-educativ a copiilor cu tulburări de dezvoltare/dizabilități pe care îi gestionează sau îi vor gestiona în grupele de preșcolari/clasele de elevi, menționând totodată că „Singura dizabilitate este a avea o atitudine negativă!”.  

Ca și exercițiu de spargere a gheții invitata a propus celor prezenți jocul „60 de secunde”, care a avut ca obiectiv conștientizarea diferențelor dintre noi, faptul că suntem unici și că este necesar să ne acceptăm și să îi acceptăm pe cei din jurul nostru mai ales, atunci când vorbim despre anumite categorii vulnerabile și stigmatizate, cum este cazul copiilor cu cerințe educative speciale.

Au fost prezentate informații prețioase despre anumite tulburări de dezvoltare, precum tulburările din spectrul autist, pattern-uri și indicatori prin care aceste tulburări de dezvoltare pot fi identificate în timp util, nevoie de psiho-educație a întregii societăți de conștientizare și modul în care celelalte persoane/copii de la clasă din învățământul de masă pot integra modul just de raportare la aceste dizabilități/tulburări de dezvoltare prin modelul de conduită și efectul de undă pe care fiecare cadru didactic îl are.

Totodată, s-a creat un cadru de lucru punctual, specific, o parte dintre cei prezenți expunând unele dintre experiențele lor personale și/sau profesionale cu această categorie sensibilă, provocări, plusuri, minusuri și satisfacții în munca cu acești copii și părinții acestora, puncte nevralgice.

Invitata a evidențiat prin discursul său plin de realism, empatie și profesionalism nevoia de schimbare a fiecăruia dintre noi, faptul că pe lângă intervențiile specializate cu precădere din cadrul terapiei cognitiv-comportamentale, nevoia de bază a acestor copii este de Iubire, Acceptare, Înțelegere și Integrare din partea întregii societăți.